onsdag 28. mars 2012

Har vi glemt vår historie?

Jeg sitter med et gulnet papir foran meg. I venstre hjørne er det et bilde av min far. Til høyre for bildet står det med snirklete gammelmodige bokstaver: ”Permit to Reenter the United States”. Papiret inneholder to datoer. Den første datoen er oktober 1955.

For 55 år siden var Norge et fattig land! Etter flere år med krig skulle landet bygges opp igjen. Men oljen var ikke funnet enda, og fisken som ga mat på bordet kom aldri lenger enn til de norske bord. Velstand var forbeholdt de få.

I bygda hvor jeg vokte opp, var det mange som ikke hadde råd til mer enn det aller mest nødvendige. Mange hjem sleit med å få pengene til å strekke til, mange klarte det ikke!

I disse tidene var det mang en nordmann som var glad for å ha ”en rik onkel i Amerika”. Jeg var en av disse heldige. Flere fra min familie hadde valgt å emigrere til Amerika. Noen fordi det var vanskelig å skaffe seg arbeid i Norge, andre fordi de visste at i ”Junaiten” - som det het på mine trakter - var det mulighet for å tjene gode penger.

Mine foreldre ville gjerne bygge seg eget hus, og også den gang kostet det mye penger. Selv om min far hadde fast jobb, var det problem med å finansiere et hus. Løsningen ble at min far dro til Amerika for å tjene penger. Han ble en økonomisk emigrant!

Han var ikke forfulgt i Norge, ikke truet eller torturert, han så bare at det fantes en mulighet for å realisere en framtidsdrøm. Og mange, mange andre gjorde som han. De måtte ikke flykte, krigen var over, de var ikke truet til taushet eller med tortur.  Deres drøm var en bedre framtid! Jeg har aldri - til dags dato - hørt noen nordmann si noe om at dette var negativt eller galt.

Amerika var det forjettede land, landet med muligheter for dem som ville noe, et land som tok imot fattige nordmenn - og andre - og ga dem er sjanse for å skape seg en bedre framtid. Et land som tilsynelatende forsto at hvis de ga folk en mulighet for å yte og bidra, så ville dette også komme landet tilgode. Slik fikk mange mennesker en mulighet for å legge et grunnlag for et bedre liv, uten å måtte føle på at de "snyltet" på andre.

Noen av dem som reiste kom tilbake med penger i lomma som de så investerte i hjemlandet. Noen ble værende igjen ”over there” og nøyde seg med å være ”snille onkler” og sende penger hjem til slekt i gamlelandet.

Norge skulle fortsatt regnes som et fattig land i mange år, men gavene som kom fra emigrantene, bidro til vekst. Dette førte til utvikling på flere områder, hverdagen begynte for mange å se lysere ut etter hvert.

Så en dag fant vi oljen, og plutselig var Norge på vei til å bli et rikt land.

Et land med store naturressurser som det bare var å forsyne seg av. At det fortsatt finnes fattigdom i Norge skyldes ikke mangel på rikdom, det skyldes mangel på deling.

Etter som årene har gått, og vi har blitt stadig rikere og rikere, har vi også blitt gjerrigere og gjerrigere. Vi vil ikke dele vår rikdom med noen.

Norge har nå blitt det ”forjettede land” for  noen mennesker fra fattige land, slik Amerika engang var det for oss. Men vi sitter nå i vår rikdom og nekter å gi andre mennesker den samme mulighet som vi engang selv var så glade for å ha. De ber oss ikke om å bli servert ting på et sølvfat, de ber om en mulighet!

Vi har ikke engang hjerte (og forstand) stort nok til å hjelpe dem som flykter fra terror og overgrep, døra inn til Norge er så smal at selv ikke en anorektiker klarer å komme inn gjennom den. Ideen om et ”inkluderende samfunn” har for lengst druknet i vårt jag etter å beskytte oss mot inntrengere. Rausheten – hvor ble det av den? Nei, her gir vi ikke ved dørene!

I et telt foran Jacob kirke i Oslo har det bodd en gruppe Palestinere i snart ett år. De håper på at det skal bli en klimaendring i Norge. Det sies at vi går mot en global oppvarming, kanskje er det noe slikt som må til? Vi trenger dem, landet Norge trenger dem! Alle disse ”hendene” som statsministeren vår elsker å snakke om, her har han noen av dem! De har ikke kommet hit for å bli servert noe på et fat, de har kommet for å få en mulighet for å skaffe seg et verdig liv uten terror og frykt. Taktikken de nå møtes med er usynliggjøring. Vi ser dem ikke, hører dem ikke, myndighetene ignorerer dem, media er taus. De er ikke-personer! Helt til de plutselig en dag blir tatt og deportert. For noen skjer også dette i stillhet.

Har vi helt glemt vår historie? Har vi helt glemt hva det vil si å ha omsorg for andre enn oss selv og vår egen pengebinge? Har vi helt glemt at en gang var det vi som var fattige, trengte hjelp – og som fikk det. Nå er det vår tur til å stille opp for andre!

For 90 år siden dro min morfar til Amerika, han skaffet seg raskt arbeid og ble etter hvert en nyttig samfunnsborger der. For 55 år siden dro min far etter. Han ble også godt tatt imot i landet og bidro med sine sterke armer til nødvendig arbeid som landet trengte. Da han kom tilbake til Norge hadde han med seg penger i lomma, som ble brukt til verdiskapning.

Jeg har ingen tro på at om vi åpner døra til Norge litt mer, så vil vi drukne i ”problemmennesker”. Hvorfor skulle vi det? Det ble jo heller ikke slik at alle nordmenn dro til Amerika fordi om muligheten var til stede.

Jeg velger å se det slik at alle mennesker er en ressurs, og at Norge vil tjene på å se på dem på den måten. De trenger ikke få puter under armene når de kommer hit, de trenger å få en mulighet! Den samme muligheten som vi selv engang hadde behov for å få – og som vi fikk! 

2 kommentarer:

  1. Heisann, jeg er fast leser av din blogg og har tatt meg tillatelse til å dele dine innlegg på min facebookside,
    jeg får frysninger langt inn i margen for du setter ord på mine tanker,
    jeg jobber målrettet for et varmere norge, og da snakker jeg IKKE om temperaturen ute men på innsiden av det norske folk.
    er politisk aktiv med demonstrasjoner, bruker facebook som en forlenget arm,
    ser fram til ditt neste innlegg, stå på du er ikke alene!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg er glad for at flere enn jeg er opptatt av hvordan det norske samfunnet fungerer/ikke fungerer, og ikke minst: Hvordan vi behandler våre medmennesker. Jeg legger også ut lenker på min FB-profil når jeg har lagt ut noe nytt på bloggen.
      Du må selvsagt gjerne dele innleggene mine videre - alt som ligger her er beregnet på "offentlig lesing".

      FB er selvsagt en god mulighet for deling av meninger :)

      Jeg returnerer oppfordringen din tilbake til deg, STÅ PÅ, stadig flere våkner opp!

      Slett