"Tanker om en massemorder"
De siste dagers tragedie har åpnet øyne våre for at vold og
ondskap også kan ramme oss som et helt folk.
Vi har tidligere sett mange eksempler på at enkeltpersoner
har blitt utsatt for tilsynelatende tilfeldig eller overlagt vold.
Vi har sett ondskap tidligere, både her hjemme og ikke minst
i andre land. Mennesker som blir mishandlet, skadet, torturert og drept. Uten
at det alltid har vært lett å se meningen bak handlingen. Vi har sett offer for
ubegripelige voldshandlinger. Ubegripelige
for mange av oss, men likevel, ”riktige” og meningsfulle for dem som utførte udåden.
Heldigvis finnes det ikke så mange – hvis noen - eksempler fra vår del av verden som likner på den ondskapen som har blitt så tydelig synliggjort de siste dagene.
Noe av det som antakelig fortoner seg spesielt for mange av oss, er måten gjerningsmannen framstår på, i forkant, under ugjerningen – og i ettertid.
Selv har jeg, i denne saken, problem med å få øye på ”mennesket bak handlingen”. Da tenker jeg selvsagt ikke på det bildet massemorderen selv har presentert for oss. Det viser den person og den handling han VIL vi skal se. Jeg tenker på det mennesket som er, eller engang var, bak denne ”infopakken” han serverer oss.
Tilsynelatende ser vi ingen tegn til anger, ingen tegn til
empati, ingen tegn til forståelse for hva han egentlig har gjort! Ingen tegn til at det han gjorde var, eller
kunne være galt! Han gjorde det han skulle gjøre (så langt han
klarte), slik han hadde bestemt. Han
fulgte en nøye oppsatt plan, utviklet over lang tid.
Omnipotens
Historien har flere eksempler på omnipotente personer, personer som
ser seg selv som allmektige. Det
kan synes som om han, massemorderen, har opphøyet seg selv til en slags guddom – en Gud med rett til å bestemme over andre
menneskers liv og død. Med rett til å drepe og med rett til å ta fra andre mennesker deres rett
til å leve. En av de aller første beskrivelsene av gjerningsmannen jeg hørte, kom fra en av de overlevende fra Utøya. ”Det verste”, sa hun ”var at han var så rolig”! Han gikk rolig og kald omkring og drepte mennesker som var helt forsvarsløse. Det var ”ikke noe stress over han”!
En annen ungdom fra Utøya snakket om latteren hans, latteren
hun hører hele tiden og ikke klarer å glemme.
Handlingene
Hva karakteriserer så denne mannens handlinger? Hva kan vi se, hvis vi prøver å se bakom det
han ønsker vi skal se?
Han har selv prøvd å
tegne et bilde av seg som en ridder, en
”frelser”, eller den utvalgte - som skal redde Europa, Han har påtatt
seg en oppgave han skal utføre. Dette bildet holder han opp for oss, og vil at
vi skal tro på.
I forkant av ugjerningen skapte han seg en ”image” som, når tiden var inne, skulle vise verden hvem han var og storheten i
det han gjorde. Hans manifest forteller en historie, slik han ønsker at vi skal få den presentert. Han har i mange
år forberedt livs-prosjektet sitt. Han har trent mye, puttet i seg anabole
steroider, tatt operasjoner for å få det
”riktige utseende”, tilegnet seg riktig
”klesdrakt/uniform”, tatt de riktige
bildene der han framstår som en ”stor” person,
og like før han gikk til handling, sørget han for at mange fikk
tilgang til hans manifest.
Det inngikk også i planen hans at tiden nå snart var inne for
at han skulle få en åpen talerstol under
fengslingsmøtet. Her skulle han stille i uniform og frambringe sitt evangelium
– ”det glade budskap” til en hel verden!
Jeg finner ingen tegn til ridderlighet i hans handlinger. Tvert imot. De bærer preg av noe helt annet. De bærer preg av en ynkelighet jeg aldri har sett maken til.
Jeg finner ingen tegn til ridderlighet i hans handlinger. Tvert imot. De bærer preg av noe helt annet. De bærer preg av en ynkelighet jeg aldri har sett maken til.
Jeg ser en person som med eksplosiver og tunge våpen angripe
forsvarsløse mennesker. I regjeringsbygningene er det mennesker som er på sitt
daglige arbeid, utenfor bygningene går tilfeldige personer forbi. Ingen av dem har noen gang gjort han noe, de
blir bare tilfeldige offer for en mann som har satt seg selv til hersker over
andres liv og død.
På Utøya, ungdom i starten av livet sitt. Glad, engasjert
ungdom som er opptatt av demokrati og solidaritet. Ikke ungdom som driver med våpentrening
eller terrorplaner, nei vanlig norsk
ungdom som var glad i livet og vil bruke det til noe de tror på og brenner
for.
Det viser seg nok en gang, man kan ikke diskutere med kuler. Han gikk grundig
til verks. Ikke stresset og kaotisk, nei, rolig og veloverlagt. For å være
sikker på at han hadde lykkes med å drepe, skjøt han dem gjerne med et ekstra
skudd i hodet. Han tok seg god tid, hadde rikelig med ammunisjon , og brukte
kuler som ga store indre skader. Hvis
noe kan kalles ”rått parti” så må det være dette.
De hadde ingen ting til å forsvare seg med. Bøn om nåde, hadde ingen virkning, selv fra
de yngste. De så sine venner bli drept, og visste at turen snart også kom til
dem. De var på en øy, de var unge, de var helt
forsvarsløse, og det tok lang tid før de
fikk hjelp. Da var det for seint for mange av dem!
I vårt nedarvede
tankegods ligger det en del
føringer for hvordan vi skal være
som menneske. Vi skal hjelpe de som trenger hjelp, vi skal ikke sparke
(overført betydning) en som ligger nede, vi skal beskytte de små og svake, og
vi skal respektere andres rett til sitt liv.
Alle disse grunnleggende holdningene satte massemorderen seg ut over.
Han gjorde det vi som mennesker
vet at vi ikke skal gjøre. At han
så i tillegg vil ha oss til å tro at dette er en heltedåd, eller ”ridderlig”
handling, gjør det hele enda mer avskyelig og ynkelig. Over disse handlingene finnes det ingen
storhet, ingen verdighet. Disse
handlingene viser bare feighet og litenhet.
Da bevæpnet politi
endelig kom slapp han våpenet sitt og overga seg omgående, med hendene over hodet. Mot våpen visste han at han ikke hadde en sjanse,
han visste også at med å overgi seg ville han sannsynligvis redde sitt eget liv.
I Norge er vi tilbakeholdne med å skyte ubevæpnede personer.
Ettertiden
Vi vet litt om hvilke planer han har lagt for
”prologen”. Nå skulle tiden være inne
for at han skulle høste av det han hadde sådd. Nå var tiden endelig kommet for
at han skulle få den ”ære og berømmelse” han hadde brukt så mye tid på å forberede.
Det sies at han uttalte at han ”heller ville bli hatet enn glemt”, vi har hørt om
hans behov for en talerstol og en regi av
det som videre skjer. Vi har fått
formidlet at han regner med å bli hatet, at det han har forårsaket skulle spre
hatets gift utover landet.
Det som har skjedd har vært det motsatte. Mennesker har blitt mer deltakende, mer
støttende, mer omsorgsfulle, kjærlighet har blitt budskapet i stedet for hat.
Hele det norske samfunnet har vist at vi har verdier som vi ønsker å ta vare
på, vi vil ikke styres av hat og frykt og lukkethet. Vi hegner om vårt åpne
samfunn, vårt demokrati, vår rett til å si, tenke, mene det vi står for - og
andres rett til akkurat det samme.
I vårt lange land finnes det mange meninger om det meste. Og
slik skal det fortsatt være. Det er et
uttrykk for et trygt og velfungerende samfunn. Et uttrykk for demokrati,
toleranse, likeverd, solidaritet og humanitet.
Vi har rett til å tenke de tanker vi vil, rett til å
uttrykke våre meninger, rett til å være uenige, rett til å føle det vi
føler. Dette er noe av det som gjør
Norge til et godt land å bo i. Så er det
en rett vi IKKE har, er retten til å GJØRE
alt det vi føler, tenker, mener og sier.
Hva er det som gjør at et samfunn kan overleve? Hva er det
som skiller et godt samfunn fra et destruktivt samfunn?
Noe av det viktigste som skiller er respekt for livets
ukrenkelighet og menneskets rett til sitt liv. Ingen har rett til å frata noen
andre deres liv. Ingen har rett til å påføre andre skade, ingen har rett til å
mene at fordi min sannhet er den eneste sannhet, den gir meg en ”guddommelig
rett” til å utføre de handlinger jeg
måtte mene er riktige!”
Mennesket bak handlingen
Når virkningen av de anabole steroidene blir borte, når
massemorderen får vite at folks reaksjon er ikke hat, men kjærlighet, at det
groteske angrepet på uskyldige fører til mer engasjement, og at han ikke ses på som en
ridder/redningsmann, men som en feig og
ynkelig stakkar, da kan det hende at vi
til slutt kan se at det finnes et menneske bak disse uhyrlige handlingen.
Vi må ta lærdom av at det som har skjedd, kunne skje. Vi må
våge å se nøye etter hva som fungerte
bra, og hva som kan gjøres bedre, vi må tørre
å være ærlige på at verden rommer mer enn hva vi hittil har sett i vårt land.
Men frykt må ALDRI få styre oss.
Frykt er tegn på
avmakt.
Og: La oss ikke gi han det han ønsket - la ikke de dødes død være forgjeves!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar